Reżyseria: Daria Wiktoria Kopiec
Premiera: 2020-09-19
Autor: Martyna Lechman
Obsada: Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska, Beata Niedziela, Adrianna Jendroszek, Wojciech Kowalski, Marcin Borchardt
Inspicjent: Izabela Rogowska
Scenografia: Matylda Kotlińska
Foto: Izabela Rogowska
Muzyka: Teoniki Rożynek
Kostiumy: Patrycja Fitzet
Choreografia: Helena Ganjalyan
Ekspert do spraw treningu: Karolina Lejkam
Czas trwania spektaklu: 1h 40min (bez przerwy)
Żeby umarło przede mną
Reportaż Jacka Hołuba pod tytułem „Żeby umarło przede mną” jest punktem wyjścia do pracy podczas rozpoczynających się prób do nowego spektaklu. Historie matek niepełnosprawnych dzieci, włożone są w szerszy kontekst stawania się rodzicem. Początkowa gra statystyk w budowaniu realizacji mężczyzn i kobiet, płynnie przechodzi w prawdopodobieństwo narodzin dziecka, którego zachowanie i wygląd odbiega od wszystkich przyjętych norm. Zaczyna się huśtawka emocji a co za tym idzie form języka teatralnego. Eksperymentalne metody inscenizacji zorientowane są na próbie wcielenia się, a co za tym idzie zrozumienia bohaterek reportażu, których każdy dzień jest próbą godnego życia. Powstaje tylko pytanie czy w kapitalistycznej rzeczywistości, kulcie idealnego ciała jesteśmy w stanie zrozumieć ich sytuację? Czy znajdziemy w sobie na tyle empatii, aby nie odwracać od nich wzroku?
Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Anna Jazgarska, Justyna Landorf, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Paweł Stangret.


