Partnerzy i Sponsorzy:





Organizatorem teatru jest
Miasto Koszalin.

Spektakl
Reżyseria:Katarzyna Szyngiera
Dramaturgia: Tomasz Węgorzewski
Premiera:2018-03-24
Autor:Tadeusz Gierut i Roman Ściślak
Obsada:Małgorzata Wiercioch, Dominika Mrozowska, Beata Niedziela, Bartosz Budny, Marcin Borchardt, Zdzisław Derebecki, Wojciech Kowalski, Artur Paczesny, Wojciech Rogowski, Jacek Zdrojewski
Inspicjent: Izabela Rogowska
Scenografia:Agata Baumgart
Asystent scenografki: Ireneusz Zając

Muzyka:Jacek Sotomski
Światło/video: Marek Kozakiewiecz
Kostiumy:Agata BaumgartChoreografia:
Przekład:
zobacz zapowiedź na:

Pożar Reichstagu

Rekonstrukcja historyczna nieodbytej polskiej prapremiery z 1934 roku

„Nie jest sztuka nasza, jakby się to pozornie wydawało, wydaniem sądu, gdyż do tego prawa rościć sobie nie możemy, ale jedynie scenicznym ujęciem - może scenicznym reportażem - całokształtu zjawiska i wytworzonych wokół niego poglądów. Pozwolimy sobie wyrazić nadzieję, że konstrukcja naszej sztuki ułatwi publiczności zorjentowanie się w niektórych zagadnieniach politycznych, czego nie może dać publicystyka polityczna, nie zawsze dla szerszych warstw dostępna.”

Tadeusz Gierut i Roman Ściślak

„Pożar Reichstagu” to utwór dramatyczny napisany w reakcji na wstrząsający opinię publiczną niemal całego ówczesnego świata fakt pożaru gmachu parlamentu Rzeszy w Berlinie w nocy z 27 na 28 lutego 1933 roku. Spalenie budynku parlamentu niemieckiego, o które oskarżeni zostali komuniści, a którego okoliczności do dziś dnia nie zostały jednoznacznie wyjaśnione, stało się decydującym krokiem na drodze do pełnego przejęcia władzy w Republice Weimarskiej przez NSDAP i jej przekształcenie w monopartyjne policyjne państwo totalitarne. W oczach autorów tej nigdy nie wystawianej kroniki dramatycznej, zakomponowanej w kilku obrazach i scenach (czerpiącej inspirację między innymi z teatru szekspirowskiego, brechtowskiego czy bulwarowej dramy mieszczańskiej), historyczny fakt spalenia Reichstagu staje się symbolem nadchodzącej groźby zakłócenia porządku rozwoju świata, a twórcom spektaklu pozwala przyjrzeć się mechanizmom rodzącej się faszystowskiej dyktatury.